خانه / مبانی نظری / مبانی نظری ارزیابی ومدیریت بحران

مبانی نظری ارزیابی ومدیریت بحران

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
مبانی نظری ارزیابی ومدیریت بحران

مبانی-نظری-ارزیابی-ومدیریت-بحرانمبانی نظری ارزیابی ومدیریت بحران
دارای ۸۸ صفحه با فرمت ورد و قابل ویرایش می باشد.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

ارزیابی ومدیریت بحران
 فصل دوم : مفاهیم،مبانی نظری وروش ها
۲-۱-  تعاریف و مفاهیم    8
2-1-1-  ارزیابی    8
2-1-2-  برنامه ریزی    8
2-1-3-  بحران    8
2-1-4-  انواع بحران    9
2-1-5-  انواع بحران به لحاظ منشأ و خاستگاه حادثه    9
2-1- 6- سطوح بحران    10
2-1- 7- مدیریت بحران    10
2-1- 8-  تعریف بحران و مدیریت بحران    11
2-1-9-  اهداف مدیریت بحران    14
2-1-10-  مراحل مدیریت بحران    14
2-1-11-  ویژگی‌های مدیریت بحران    15
   2-1-12- سطوح مختلف مدیریت بحران    15
2-1-13- سازمان‌های متولی بحران    16
2-1-14-  تعریف و تحلیل آسیب‌پذیری    16
2-1- 15-  مشخصات زمین    16
2-1-16-  تعریف ساختمان    17
   عنوان                  صفحه

۲-۱- ۱۷-  نوع مصالح    17
2-1- 18-  خواص فیزیکی مصالح ساختمانی    17
2-1- 19-  تعریف و مفهوم پی    17
2-1- 20- اسکلت ساختمان    19
2-1- 21-  تیر و ستون و انواع آن    19
2-1- 22-  دیوار    20
2-1- 23-  تعریف سقف و انواع آن    22
2-1- 24- سقف در ساختمان‌های فلزی    23
2-1- 25- سقف در ساختمان‌های صنعتی    23
2-1- 26- نما    23
2-1- 27-  تعریف و مفهوم پله    23
2-1- 28-  درها    25
2-1- 29-  ارتفاع و تعداد طبقات    25
2-1- 30-  عمر بنا    26
2-1- 31- کیفیت بنا    26
2-1- 32-  عرض معابر مجاور    26
2-1- 33-  سیستم های گرمایشی    27
2-1- 34-  انواع ساختمان از لحاظ مصالح مصرفی    27
2-1-  35-  طبقه‌بندی مصالح    28
2-1- 36-  ویژگی‌های بنا – سازه    29
2-1- 37-  انواع ساختمان‌ها    29
2-1- 38-  سیستم های مقاوم در برابر نیروهای جانبی ساختمان    30
2-1- 39-  انواع ساختمان    31
2-1- 40-  تحصیلات    33
2-2-  دیدگاه‌ها و مبانی نظری    34
2-2-1-  مصالح اسکلت و دیوار    34
2-2-2- سقف    35
2-2-3-  نمای ساختمان    36
2-2-4- محدودیت ارتفاع ساختمان و طبقات آن    37
2-2- 5-وضعیت ارتباطی و دسترسی    37
2-2- 6- عرض معابر    38
   عنوان                  صفحه

۲-۲- ۷- عرض معابر مجاور    39
2-2- 8- درجه محصوریت    39
2-2-9- سرانه فضا برای هر نفر    40
2-2-10- اصول کلی برای طرح سازه‌های مقاوم در برابر زلزله    40
2-2- 11-  دسته‌بندی ساختمان‌ها از نظر ترافیک (ترافیک جمعیت)    40
2-2- 12- گروه‌بندی ساختمان‌ها بر حسب شکل    41
2-2- 13-  تقسیم‌بندی ساختمان‌ها به لحاظ اهمیت    41
2-2- 14-  دیدگاه‌ها و الگوهای واکنش در برابر مدیریت بحران    42
2-2- 15-  نظریات مکاتب مختلف در رابطه با مدیریت بحران    43
2-2- 16-  دیدگاه‌های مدیریت بحران    44
2-2- 17- رویکردهای مدیریت بحران    45
2-2- 18-  تجارب برنامه‌ریزی و مدیریت بحران در کشورهای مختلف جهان و ایران    46
2-3- روش‌ها و تکنیک ها    49
2-3- 1-  معرفی تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)    49
2-3- 2- روش تحلیل SWOT    51
2-3-3-  شاخص پراکندگی در اطراف مرکز میانه    52

۱    فصل دوم
مفاهیم، مبانی نظری و روش‌ها

در این فصل ابتدا واژه‌های کلیدی تعریف و مفهوم آن‌ها توضیح داده می‌شود سپس استانداردهای ساخت‌وساز و وظایف سازمان‌های متولی بحران و نقش آن‌ها در بحران اشاره می‌شود در ادامه نیز نظریات و دیدگاه‌های مختلف در رابطه با مدیریت بحران ارائه می‌گردد و در آخر نیز تکنیک ها و روش‌هایی که در این پژوهش مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیان می‌شوند.

 
2-1-  تعاریف و مفاهیم
۲-۱-۱-  ارزیابی
 از نظر لغوی واژه ارزیابی به معنی تعیین ارزش چیزی است . به گفته برخی از صاحب‌نظران، ارزیابی با دو واژه ارزشیابی و سنجش مترادف است و نمی‌توان بین این سه واژه تفاوت معنایی و مفهومی قائل شد . عده‌ای نیز این سه واژه را از یکدیگر تفکیک کرده و حیطه کاربرد آن را درجه‌بندی کرده‌اند . به عنوان مثال ابیلی ارزشیابی را جامع تر از ارزیابی می‌داند و حیطه کاربرد آن را وسیع تر از ارزیابی می‌شمارد، درحالی‌که سیف ارزشیابی را جامع تر از سنجش دانسته و سنجش را جزئی از ارزشیابی می‌داند . به نظر کیامنش ارزیابی به منظور ارزیابی عملکرد فراگیر یا فراگیران و ارزشیابی به منظور ارزشیابی برنامه، دوره، درس و یا مؤسسه به کار گرفته می‌شود (evalautoinedu.persianblog.ir/post/1) . عمل یافتن ارزش و بهای هر چیز، سنجش و بررسی حدود هر چیز و برآورد کردن ارزش آن (معین،۱۳۶۲: ۱۹۹). ارزیابی عمل یافتن ارزش هر چیز (دهخدا، ۱۳۲۸: ۱۸۱۴).کرونباخ «ارزیابی» را عبارت از: «گردآوری و استفاده از اطلاعات برای تصمیم‌گیری درباره برنامه‌های آموزشی» می‌داند. دکتر ماروین الکین در تعریف «ارزیابی» می‌نویسد: ارزیابی «فرا گرد تشخیص حیطه‌های تصمیم‌گیری مورد نظر و انتخاب نوع اطلاعات متناسب برای تصمیم‌گیری درباره انتخاب گزینه‌های تصمیم‌گیری» است (بولا،۱۳۶۲: ۹و۸).

۲-۱- ۲-  برنامه‌ریزی
 فرایند ذهنی و عملی مجموعه‌ای از تصمیم‌گیری‌های سنجیده‌ای است که بر اساس قیودات کمی،کیفی، زمانی و مکانی شیوه دخالت انسان را در موضوعی مشخص بیان می‌کند( رهنمایی و شاه حسینی، ۱۳۸۶: ۶). کوششی در جهت انتخاب بهترین برنامه‌ها در جهت رسیدن به هدف‌های مشخص است(شیعه، ۱۳۸۶: ۸۶).فرایند انتخاب راهبردی، کسب توانایی، پیش‌بینی آینده و انطباق با امور پیش‌بینی‌نشده است (Friend & Jessop,1969:7 ).
یک جریان آگاهانه که به منظور دستیابی به اهداف معین و مشخص، انجام یک سلسله اقدامات و فعالیت‌های مرتبط به یکدیگر را در آینده پیش‌بینی می‌کند(معصومی اشکوری، ۱۳۷۰: ۴۶).
برنامه‌ریزی فرایندی است آینده‌نگر که به شدت تأثیرپذیر از گذشته و حال است، برنامه‌ریزی دانش‌های عملی و تکنولوژیک را با فعالیت‌های ساخت اجتماعی مرتبط می‌سازد(Friedman,1987:61).

۲-۱-۳-  بحران
 بحران از ریشه یونانی krisis به معنی تصمیم عاجل می‌آید( Larousse,2003: 386).
یک تغییراست که ممکن است ناگهانی واقع شود و منجر به مشکلات اضطراری شود.به هر حال بحران‌ها رویدادهای غیرقابل‌پیش‌بینی هستند (Efficiency unit vision and mission, 2009:1).
بحران موقعیتی است که افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها با آن مواجه گشته و با استفاده از رویه‌های مورد عمل معمول قادر به مقابله با آن نیستند. بروز استرس فراوان ناشی از تغییرات ناگهانی، در ذرات چنین موقعیت‌هایی نهفته است( Booth,1993: 86).
حوادثی که در اثر رخدادها و عملکردهای طبیعی و انسانی به طور ناگهانی به وجود می‌آید و خساراتی را به یک مجموعه یا جامعه انسانی تحمیل می‌کند و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات و عملیات اضطراری و فوق‌العاده دارد، بحران نامیده می‌شود(شکیب و مقدسی، ۱۳۸۵: ۵۲). بحران، دورۀ بی‌ثبات به خصوص دوره‌ای با مشکلات و خطرات شدید است(استاد سرائی، ۱۳۸۵: ۷).
بحران یک حادثه طبیعی یا ساخته دست بشر است که به طور طبیعی منجر به مرگ، جراحت و ویرانی می‌شود، به نحوی که نمی‌توان آن را از طریق اقدامات معمول، منابع و تجهیزات محلی مهار کرد. این‌گونه رخدادها نیاز به پاسخ فوری، هماهنگ و مؤثر برای برآوردن نیازهای دارویی، تجهیزاتی و روانی افراد آسیب‌دیده که به وسیله بخش دولتی و یا خصوصی اعمال می‌شود را دارد (Brower& Charles, 2000:12). به عبارت دیگر بحران، حادثه‌ای است که به طور ناگهانی و یا فزاینده روی می‌دهد، زندگی بشر را تهدید نموده و تلفات و خسارات بسیاری را به جامعه انسانی تحمیل می‌کند، به طوری که مقابله با آن نیازمند بسیج امکانات و انجام اقدامات اساسی و فوق‌العاده نسبت به حالت عادی است((Geneva, 1992:253.
یک بحران می‌تواند از فرآیند زمانی کوتاه و یا بلند برخوردار باشد، ولی بدون تردید، این فرآیند بی‌پایان نبوده و سطح بالایی از شدت تعامل نسبت به شرایط عادی را می‌طلبد، شگفت‌زدگی از دیگر شاخصه‌های یک بحران است  . ( Keritner, 2001:90)
بحران‌ها از لحاظ ماهیت، بزرگی و شدت متفاوت‌اند، اما تمامی آن‌ها عواقبی به بار می‌آورند که می‌تواند توانایی کارکردی سازمان یا نظام را مختل سازد . روبرتز تصریح می‌کند که : ‘ به راستی تعریف بحران، امر ساده‌ای نیست . زیرا این مفهوم از یک خلاء معنایی، تکنیکی، عملیاتی و مورد اجماع ع به سبب ماهیت بهره وری فراگیر آن، رنج می‌برد  Roberts,1988: 9)) .


دانلود فایل

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

درباره ی selludow

همچنین ببینید

مبانی نظری رضایت از ازدواج

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins. مبانی نظری رضایت از ازدواج مبانی …